In het land der doven is eenoog koning

september 9, 2013

Ons contact start altijd eerst met een luid gesprek. Een steeds luider gesprek merk ik vanochtend. Zelfs als ik een terloopse opmerking roep komt die niet over als ze me niet ziet terwijl ik praat.

Als ik uiteindelijk aan het einde van mijn werkzaamheden de stofzuiger ter hand neem hoor ik haar plots roepen dat ze even van het toilet gebruik moet maken waarna de badkamerdeur met een klap dicht gaat. Het licht in de badkamer blijft uit. ‘Prima’, denk ik en ik vervolg mijn werkzaamheden. In de woonkamer aangekomen zet ik de stofzuiger even uit om de stekker van contact te verwisselen. Zodra het geluid van de stofzuiger wegvalt hoor ik een geluid dat lijkt op het spoelen van de wasmachine. Maar die heeft ze niet aan vanochtend. Het geluid duurt.

Niet veel later komt de dame de woonkamer weer in na haar toiletbezoek. Ik roep haar de vraag toe of ze altijd zonder licht naar het toilet gaat, ze antwoordt lachend dat ze alles op de tast doet en dat ze heus niet zuinig is. Ik ga door met stofzuigen in de hal en wil vervolgens de vloer in de badkamer van het stof ontdoen, waar ik door een stokkende ademhaling merk wat het geluid was dat ik net aanzag voor de wasmachine…

Ik stap snel de ruimte weer uit en vraag de dame of ze de volgende keer misschien wat minder van de geurverfrisser kan gebruiken.  Ze kijkt me aan en zegt dat ze dacht dat hij het niet deed. Nadat ik de deuren tegen elkaar open heb gezet drijft de geur langzaam alle ruimtes van het huis in. Wanneer de geur haar aan de tafel in de woonkamer bereikt zegt ze toegeeflijk dat de bus kennelijk wel werkte en stelt ze voor om maar eerst een kop koffie te drinken.

Lachend opper ik dat ze de volgende keer toch maar het licht aan moet doen. Over de oorarts begin ik de volgende keer wel weer…

Geef een reactie

