geluid mensen, geluid.

april 29, 2009

Een schril gepiep.
Ik word wakker.
Weer dat hoge schrille gepiep.
Ik sla de dekens van me af en stap de gang in. Eerst kijk ik richting de voordeur; de plek waar Gijs de vorige bijna-dode-muis voor me achter liet. Bij de voordeur zie ik echter niets.
Ik klik het licht aan in de gang en zie aan het andere einde van de gang Gijs bij de stofzuiger zitten. Af en toe slaat hij een poot richting het apparaat wat een hoog schril gepiep oplevert.
Ik kniel bij hem neer en constateer een muis. Deze keer heel erg levend.

Ik stap over Gijs heen de woonkamer in. Ergens heb ik bedacht dat die muis hier weg moet. Ik ga hem dus vangen en buiten zetten. Maar hoe.
Verdwaasd loop ik een paar keer door mijn woonkamer heen en weer en stap ik nogmaals over Gijs heen die de bewaking van de muis op zich heeft genomen.

Op zoek naar iets waar ik dat beest mee kan vangen.
Zoiets als een glas over een spin.
Maar dan iets groter.

Beelden van een zware bak waarvan de rand in de vangpoging precies op de staart van de muis belandt dringen zich aan me op. Ik heb mandjes genoeg, maar die dingen hebben gaten…
Uiteindelijk besluit ik een klein mandje met kleine gaatjes te legen en ga ik daarmee terug naar de gang.
Ik sluit de deur naar de woonkamer en de deur naar mijn slaapkamer en kniel weer naast Gijs.

En nu… Denk ik werkelijk dat ik beter ben in muizen vangen dan Gijs?
Ik til de stofzuiger een stukje op. De muis maakt van de gelegenheid gebruik en gaat nog verder onder het ding zitten.
Gijs slaat een poot uit.
Ik duw hem aan de kant.
Dan vlucht de muis naar de hoek achter een plank. Gijs gaat er achter aan. Ik duw de plank weg waarna de muis zijn toevlucht weer onder de stofzuiger zoekt.
Weer til ik de stofzuiger op en dit keer beslist de muis tot een andere strategie; tussen mijn benen door zie ik hem nog net onder de deur van de douche verdwijnen… *zucht*

Ik besluit het op een akkoordje te gooien met Gijs. Samen moeten we die muis toch echt gaan vangen want ik ga niet slapen voordat dat beest buiten rondloopt. Nestjes jonge muisjes, muizenkeutels en aangevreten kleding zijn geen optie. Ik spoor Gijs aan de muis te zoeken. Vanwege de op-de-kop-tussen-mijn-benen-door-observatie ben ik niet meer helemaal zeker van welke deur de muis nou nam. In de meterkast zit ‘ie in ieder geval niet. Dan toch de douche maar in.

Hopend dat het beestje zich niet onder de wasmachine schuil houdt til ik mijn vest op en tref daar een vachtje met een staart. Hij drukt zich heel erg plat wat mijn mandje-over-muis-zet-plan nutteloos maakt, dus zit er niets anders op dan het beestje bij zijn staart te pakken. Aldus geschiedt. Terwijl ik hem aan zijn staart blijf vasthouden zet ik hem in het mandje.

En nu naar buiten!

Met het mandje in mijn hand en staart tussen mijn vingers loop ik de woonkamer in en doe de gangdeur weer achter me dicht. Gijs daar achter latend. Een voorsprong heeft dit beestje wel verdient vind ik. Hij heeft gepiept voor zijn leven!

Ik open de achterdeur en stap op mijn blote voeten en mijn prachtige blauwe mannenpyama naar buiten om het beestje vrij te laten als ik in mijn ooghoek plotseling meer zie dan zou moeten…
Daar ligt weer de schone slaper!

Snel taxeer ik de situatie; ik sta met een spartelende muis op blote voeten met veel te weinig aan buiten naast een zwerver die nog niet wakker is geworden van al dit rumoer…
Ik maak onmiddelijk met muis en al rechtsomkeert, ga naar binnen en overweeg mijn opties. Politie bellen? Met een muis in mijn hand??? Neh! En dan begin ik met mijn vrije hand hard op het raam te kloppen bij het hoofd van de zwerver.

Het lijkt te werken…
Hij draait zijn hoofd bij…
en slaapt verder.

Nog een keer begin ik hard te kloppen en zet het voort totdat ik zie dat hij echt wakker wordt en op begint te staan. Ik maak vervolgens met mijn hand een afwerend gebaar en roep dat hij hier niet kan slapen. Ondertussen heeft de muis zijn staart al een paar keer ingedraaid door zijn gespartel en onderneemt vluchtpogingen die mislukken omdat ik die staart dus nog steeds vast heb.

De zwerver vertrekt.

Nog even wacht ik en dan ga ik gauw naar buiten met de muis. Ik kijk nog eens op zij om te zien of de man echt weg is, en dan stap ik op het natte gras en laat de muis in de bosjes vrij.

Rennen!

7 Responses to “geluid mensen, geluid.”

  1. valerie Says:

    Wat een nachtelijke avonturen!! Ik vond het stiekem wel spannend. Ben blij dat de muis het gered heeft. Wat irritant van die man, misschien moet je eens een verrassing op “z’n bed” achterlaten waardoor hij het wel laat om terug te komen.. (maar ik heb even geen inspiratie.. sorry)

  2. Lilimoen Says:

    Wij hebben ook wel eens zulke problemen. Bij ons liep de muis in een gaatje van een zetel. Een nestje muizen in de zetel wilden we ook niet. Onlangs las ik in een boek over poezen dat als je in de buurt, tegen de rand van de muur een regenlaars legt, ze de donkerte op willen zoeken en in de laars zullen kruipen. Daarna kan je de laars opnemen en muisje buiten zetten. Maar of dit lukt heb ik in de praktijk nog niet uitgeprobeerd.

  3. Maz Says:

    Leuk he, muizen vangen met de poes ernaast. Die van mij bleven nog uren zitten waar ze em het laatst hadden gezien. Op een gegeven moment in shifts, dan kon de ander even gaan plassen. Terwijl de muis allang buiten was. Kostelijk!

  4. Polle Says:

    Ik vind je een heldin. Een muis vastpakken…brrrr.
    (soms ben ik een ontzettende muts)

  5. esther Says:

    haha ik heb me kapot gelachen doet me denken aan de avond van de pyromaan en de spin
    haha

  6. Minke Says:

    Leuk… zou je een boek over kunnen schrijven.


  7. […] Na twee uur hardnekkige ontkenning en steeds weer uit lichte slaap getrokken te zijn door geluiden besluit ik om toch maar eens in mijn gang te gaan kijken, omdat inmiddels het idee in me opgekomen is dat Gijs weer een muis heeft gevangen die hij daar heeft laten schieten. […]


Geef een reactie

