kramp!

februari 11, 2009

Op de een of andere manier kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het feit dat ik vannacht voor het eerst in laten we zeggen twee maanden weer mijn bit droeg heeft bijgedragen aan het feit dat ik vanochtend om half zeven voor het eerst in jaren kramp had in mijn linkerkuit.

De kramp in de kuiten zit er altijd een beetje, maar tot nu toe ben ik steeds in staat geweest om mijn benen tijdig te ontspannen als ik voelde dat het neigde door te zetten.

Zo niet vanochtend. Vlijmscherpe pijn, een keiharde kuit, gedempte uitroepen, de mantra *ontspan… ontspan…* in mijn hoofd. Het duurde een eeuwigheid, kon niet verzinnen wat ik moest doen, was niet in staat uit mijn bed te komen en duwen of trekken aan mijn tenen had geen effect.

Vroeger, toen ik vaker kramp had in mijn kuiten, heb ik geleerd hoe ik hier mee om moest gaan. Ik herinner mij dat ik vrij goed was in het laten wegzakken van de kramp. In één sprong stond ik dan naast mijn bed en ontspande mijn kuit. Niks geen getrek of geduw aan tenen; gewoon naast mijn bed, rustig ademhalen en loslaten.

Ik ben het verleerd.

De troostrijke gedachte die ik me nu probeer eigen te maken is; gelukkig heb ik de spanning niet botgevierd op mijn kaken vannacht… Op naar de drogist tijgerbalsem halen.

4 Responses to “kramp!”

  1. Polle Says:

    Au! Dat doet zo’n zeer. Helpt die tijgerbalsam alleen tegen de spierpijn of gebruik je ‘m om de kramp te voorkomen?

  2. susandeverzameling Says:

    @Polle; Ik gebruik de balsem om van de spierpijn af te komen. Misschien is het wel een idee om de balsem ook preventief te gaan gebruiken, maar dan moet ik wel heel goed leren aanvoelen wanneer ik te gespannen ben…

  3. Christiaan Says:

    Het schiet me direct te binnen dat mijn moeder dan zegt dat je een stukje zeep onder je dekens moet leggen. Ik zou bij god niet weten waar het goed voor is, of zelfs of ik het wel goed onthouden heb.

  4. esther Says:

    Magnesium slikken! Sinds ik dat doe heb ik geen kramp meer gehad. Voorheen had ik een paar keer per week nachtelijke beenkrampattacks!!


Geef een reactie

