van de cavia en de metafoor (en hoe metafoor dan opeens een soort olifantachtige wordt)

november 27, 2008

Een tijd geleden ging ik naar Ikea. Na alle showrooms gezien te hebben stuitte ik op de knuffels. Mijn bijzondere aandacht ging deze keer uit naar een pluche cavia. Totaal gecharmeerd (maar nog niet overtuigd om tot aankoop over te gaan) van het vormeloze beestje hield ik hem bij me tijdens het vervolg door de volgestouwde gangen van de productenverdieping. Al aaiend liep ik van het ene naar het andere ding. Hoe prettig; zoiets aaibaars op je arm!
Na ook hier alles uitvoerig bestudeerd te hebben besloten we nog even terug naar boven te gaan waar de koffie was en de mand vol met pluche cavia’s. Inmiddels had ik ontdekt dat mijn cavia niet helemaal gaaf was. Hij had een kaal plekje aan zijn achterkant… Aangekomen bij de bak met cavia’s zette ik hem terug en ging op zoek naar een ander. Maar hoe ik ook zocht (en heus wel cavia’s zonder kale plekjes vond) ze haalden het niet bij die ene!
Een half uur samen door de gangen van de Ikea, zo dicht tegen elkaar, we waren verbonden.

En zo belandde de cavia bij mij in bed. Niet perfect maar heel aaibaar!

5 Responses to “van de cavia en de metafoor (en hoe metafoor dan opeens een soort olifantachtige wordt)”

  1. valerie Says:

    (ik ben nog niet wakker en lees nu pas je titel, dat zet me helemaal op het verkeerde been.. of juist het juiste..? oh het is ook niet handig om rechtstreeks vanuit je bed achter je computer te kruipen…)

  2. susandeverzameling Says:

    Ik weet niet of je op het juiste spoor bent of niet. Ik weet ook niet zo goed of het wel duidelijk is hoe de metafoor is. Het is vooral zo dat het caviaverhaal steeds weer van toepassing blijkt op allerlei situaties; leuke maar ook frustrerende. Want soms heeft de ‘cavia’ ook een stem🙂

  3. Christiaan Says:

    Alleen de olifant, die kan ik nog niet plaatsen. Maar misschien is dat omdat ik daar te weinig ruimte voor heb?

  4. esther Says:

    Hee, je bent er weer, wat fijn!


Geef een reactie

