duidelijk/assertief of onaardig…

februari 3, 2008

Gisteren ging ik op weg naar Arnhem. Dankzij Syntus strandde ik echter al in Hengelo, en aangezien het wel even zou gaan duren voordat ik mijn reis kon voortzetten besloot ik een kop koffie te gaan drinken in de restauratie.

Met mijn kop koffie en een saucijzenbroodje zette ik mij aan een tafeltje in het midden van de ruimte. Ik belde even de stand van zaken door en staarde vervolgens een beetje voor me uit terwijl ik de aangekochte etenswaar op at.

Plotseling schoof er een man in mijn blikveld die aanstalten maakte recht tegen over mij aan mijn tafeltje aan te schuiven.

‘Vind u het erg als ik hier bij kom zitten?’ vroeg hij, waarop ik zonder nadenken antwoordde; ‘als het echt moet…’ ‘Liever niet dus? vroeg de man. ‘Nou, nee, gezien het aantal tafeltjes dat ook gewoon vrij is liever niet nee.’ ‘Maar ik heb mijn fiets daar staan en zo kan ik er zicht op houden’, liet hij weten terwijl hij gewoon aanschoof.

Ik heb me vanaf dat moment afgevraagd of ik nou onbeleefd was omdat ik iemand aan mijn tafel weigerde. En heb mijn gedachten er over laten gaan wat mijn redenen waren om nee te zeggen en of dat niet te oordelend was. Me tegelijkertijd afvragend of dat nou iets typisch Enschedees was.

Toch moet ik nu tot de conclusie komen dat ik best nee mag zeggen als ik geen zin heb om interactie te hebben met iemand. Want hoewel de man geen gesprek met me probeerde aan te knopen zat hij toch in mijn ruimte en in mijn gezichtsveld waardoor ik niet meer zo vrij om me heen kon kijken als ik daarvoor deed.

9 Responses to “duidelijk/assertief of onaardig…”

  1. Christiaan Says:

    Die windbuilen ook!

  2. esther Says:

    Ja, vaag is dat als mensen dat zomaar doen. Aan de andere kant zit je in andere landen soms met heel veel mensen, kippen en geiten in de bus😉 en mogen we onze handjes hier dichtknijpen …

  3. valerie Says:

    Irritant. Als er genoeg ruimte is, is het gewoon irritant. Ik krijg flashbacks naar avonden in de intercity vanaf Rotterdam, lege coupé en dan toch iemand tegenover je krijgen (is me te vaak gebeurd). Bah. (waarbij ik dan wel werd lastiggevallen, maar ook al zegt iemand niets, dan is het nog steeds: irritant)

  4. Jules Says:

    Hahaha. Doet me denken aan een moment in een lege bus. Dezelfde vraag maar met een andere reden. Welke reden? Geen idee, maar ik heb hetzelfde antwoord als jij gegeven. Met het verschil, dat mijn meneer wel netjes een andere plek zocht en niet zo brutaal was om alsnog aan te schuiven. Ik zeg: Jij niet brutaal! Een vraag vraagt nou eenmaal om een antwoord.

  5. Polle Says:

    Ik vind je niet onbeleefd. Je hebt toch beleefd geantwoord op een vraag die hij je stelde. Als er nog andere tafeltjes vrij zijn kan hij ook daar gaan zitten. Ik vind hem onbeleefd dat hij toch aanschuift ondanks jouw bezwaar.

  6. swan Says:

    Yep, ik ben het eens met Polle. Bijzonder onbeschoft om te vragen of je het erg vindt, jij zegt ja en vervolgens gaat hij toch zitten. Hoezo geen nee en grenzen van anderen accepteren!

  7. c. Says:

    ja die dubbelheid in zijn gedrag steekt mij het meest: wel vragen en het antwoord negeren. dat schept een onheldere situatie.

  8. valerie Says:

    Hee, hoe is het? Het is hier zo stil. Ben benieuwd of je nog dingen aan het maken bent.

  9. frommel Says:

    ik vind dat je heel beleefd hebt geantwoord. ik was misschien wel op het moment van aanschuiven opgestaan om aan een ander tafeltje te gaan zitten.


Geef een reactie

