Vannacht droomde ik een bizarre droom.

januari 20, 2008

Een droom waarin mijn moeder een zwerfster bleek, die haar heil zocht bij mijn voormalige werkgever.
Daar zat ze, bij de dak-en thuislozen inloop, aan een koffietafeltje. Veel jassen en andere kledingstukken over elkaar heen aan. Verwaarloosd.

Ik kon mijn ogen niet geloven. Wist me geen raad. Uiteindelijk durfde ik bij haar te gaan zitten om te checken of ze het werkelijk was.
Ze was het.

En toen de vragen.
Hoe kan het dat zij hier zit.
Waarom heeft niemand voor haar gezorgd.
Waarom heeft mijn vader niet voor haar gezorgd. Weet hij dit eigenlijk wel?

Met mijn ziel onder de arm, zoveel vragen in mijn hoofd en een met verdriet gevuld lijf om zoveel onmacht en onopmerkzaamheid besluit ik uiteindelijk naar de begeleider van de instelling te stappen; mijn oud collega.

Wanneer ze me ziet neemt ze me apart. Zegt; “ik had het vermoeden dat het je moeder was, maar feitelijk zou dat niet kunnen, want uit de papieren blijkt dat ze al drie jaar dood is…”
Ik kijk haar aan en breek en kan alleen nog maar roepen dat zij het is, en dat ik me geen raad weet…

9 Responses to “Vannacht droomde ik een bizarre droom.”

  1. Polle Says:

    Meisje toch, wat naar. Zo’n droom raak je ook niet meteen kwijt na het wakker worden.

  2. esther Says:

    Wat een vreselijke droom. Heb je met een droomuitlegboek geprobeerd er misschien een symbool in te ontdekken (dat misschien positief is, of minder naar)?

  3. susandeverzameling Says:

    @ Esther;
    Ik ben nooit zo van het dromen analyseren uit boeken. Ik kijk er altijd naar vanuit het gevoel dat het eerst in me op komt en probeer gebeurtenissen die pas zijn voorgevallen er bij te passen.
    Van deze droom kan ik niet meer maken dan dat het naar was/is, maar de lessen die ik er uit leer en de daden die dat tot gevolg heeft geven het wel iets positiefs.

    En vannacht racede ik met mijn moeder in een auto door de straten van Amsterdam. Ze was ietwat onzeker in de grote stad, maar uiteindelijk reed ze zonder blikken of blozen de straat in waar de winkel zit die mijn werk verkoopt, terwijl ze er van die kant eigenlijk niet in mocht🙂

  4. valerie Says:

    Dromen als deze zijn vreselijk naar, ze houden je vaak de hele dag bezig zo niet langer. Ik ben soms helemaal ontregeld van mijn dromen- of beter gezegd nachtmerries.
    Ik hoop dat je het weer los kan laten en uiteindelijk vaker leuk over haar zal dromen en niet meer zo naar..😉

  5. Ziggy Says:

    Luister naar wat je moeder je wil zeggen, ze houd van je en heeft het beste met je voor.

  6. Eva Says:

    gelukkig dat de droom in Amsterdam erop volgde, misschien dat die de scherpe kantjes van de vorige er een beetje voor je af haalt

  7. esther Says:

    Ik ben blij dat je die 2e droom hebt gehad, je moeder is een doortastende dame..


Geef een reactie

