ik heb het druk ’s nachts

juli 18, 2007

Ik stap naar buiten en kijk omhoog. In de heldere blauwe lucht zie ik een paar vliegtuigen. Ze vliegen niet normaal zoals je het vliegtuigen meestal zit doen; in een rechte streep, maar ze cirkelen. Een van de vliegtuigen neemt plotseling een duik en trekt weer op, maar neemt niet alles mee; een raket is losgekomen en komt recht op mijn flat af.

Vol verbazing en ongeloof kijk ik er naar. Hij komt in hoog tempo dichterbij en niet veel later slaat de raket in op een paar meter afstand. Hij boort zich een weg in de grond en het is voelbaar dat hij door verschillende wanden breekt. Mijn inschatting is dat hij nu ergens vastzit in de kelders van de flat.

Me plotseling realiserend hoe onveilig dit is schreeuw ik naar Niels dat we weg moeten. Ik heb geen tijd hem uit te leggen waarom, het is gewoon onveilig. Het lijkt er op dat niemand iets gemerkt heeft van het voorval en ik ben niet in staat meer te doen dan zorgen dat we daar weg gaan.

Ondertussen is er in de stad een feest gaande. Het heeft wel wat weg van koninginnedag, maar wat er precies is weet ik niet. Ik weet me met Niels even onder te dompelen en te vergeten welk gevaar er ligt te wachten. Maar niet veel later staan we toch weer op de parkeerplaats bij mijn flat. Uit alle hoeken en gaten stromen mensen toe; kijkers. In een fractie van een seconde realiseer ik me dat men ‘het’ dus weet, waarna er ook al een aantal politiewagens de parkeerplaats opdraaien en met een man meelopen die hen probeert uit te leggen wat er daar voor zijn ogen heeft afgespeeld.

Ik zie dat de agenten hem nauwelijks geloven. Ik stap naar voren, zoek oogcontact met een agent en knik bevestigend.

Het is waar, het is gebeurd. Er zit daar diep in de kelders van de flat een raket die elk moment zou kunnen exploderen. De agent kijkt me aan, gelooft me en vraagt waarom ik er geen melding van heb gemaakt?

Omdat ik wilde dat het niet zo was. En dat kon ook best lang omdat het er op leek dat niemand het gemerkt had. En wie had me geloofd, wie had er in godsnaam zo’n bizar verhaal geloofd?!?

(u las de droom die ik vannacht had. Een van de velen van de laatste tijd)

12 Responses to “ik heb het druk ’s nachts”

  1. Polle Says:

    Ben jij dan ook zo moe als je ’s ochtends wakker wordt?

  2. susandeverzameling Says:

    @ Polle; Ja, en verdrietig. Of boos, of allebei. Dit soort dromen raakt zo aan de werkelijkheid en ik verwerk er zoveel in/mee dat ik het door de dag heen meedraag.

  3. Swan Says:

    Hij is wel heel duidelijk trouwens: je huis staat in dromenduiding voor je lijf…

  4. susandeverzameling Says:

    @ swan: “Het is waar, het is gebeurd. Er zit daar diep in de kelders van de flat een raket die elk moment zou kunnen exploderen.”
    en nu is het tijd te onderkennen dat het een raket is. De ontmanteling is nog een aantal grote stappen verwijderd…

  5. C. Says:

    Dit zinnetje raakt mij: “Het is waar, het is echt gebeurd.”

  6. Da Dame Says:

    Een harde droom, en inderdaad: volgens mij ben je vanbinnen niet helemaal jezelf. Je zit met een grote angst ergens, die er absoluut uitmoet, want anders blijven dergelijke dromen je vermoeien! Leef met je mee!

  7. esther Says:

    Ik dacht eerst dat het echt gebeurd was, een ervaring van jou met de vuurwerkramp, want dat heb je ook van dichtbij meegemaakt toch?

  8. susandeverzameling Says:

    @ Esther; nee, ik denk dat je mij verwart met iemand anders. Ik ben wel mijn huis ontvlucht toen vanwege explosiegevaar bij de Grolschfabriek, maar ben er bij lange na niet zo dichtbij geweest als vele anderen…

  9. esther Says:

    Oh excuus, hoe kom ik daar dan nou weer bij.. *bloos*

  10. susandeverzameling Says:

    @ esther; het is meestal de eerste opmerking sindsdien die mensen maken hoor; “Waar kom je vandaan?” “Enschede” “Ah, van de vuurwerkramp…”
    Enschede is onlosmakelijk verbonden met die ramp, dus misschien heeft je hoofd wel gewoon 1 en 1 bij elkaar opgeteld?

  11. Minke Says:

    Dat is wel weer ff schrikken wat ik lees.
    “Gelukkig” was het maar een droom.
    Ik denk toch dat je bij jezelf eens goed te rade moet gaan hoe je dit op kunt lossen. (Maar dat zul je vast al wel doen.)
    Misschien kom je er alleen niet uit en moet je hulp van anderen inroepen.
    Misschien helpt het als je het van je af schrijft.
    Cheer up….

  12. swan Says:

    Met de erkenning dat die raket er zit, ben je al heel ver. Dan kun je er tenminste niet per ongeluk op stuiten. Nu het plan van aanpak… en een team om je heen verzamelen. Want dat soort dingen doe je namelijk beter niet alleen…


Geef een reactie

