Moederdagen

mei 16, 2007

En zo zit ik dan al een paar minuten aan mijn moeder te denken. Omdat ik een stukje over haar wil schrijven. Over hoe ze was, over hoe ik haar een paar weken geleden terugvond, over hoe ik haar laatst zag lopen, over hoe een vriend haar laatst zag lopen terwijl hij haar helemaal niet echt heeft gekend.

Over het verdriet dat er niet heeft kunnen zijn, over de woede die ik nu voel wanneer ik merk dat de mensen met wie ik herinneringen over haar zou kunnen delen er geen moment bij stil lijken te staan dat zij niet alleen hun moeder en vrouw zijn verloren maar ik ook mijn moeder.

De vrouw die mij troostte. De vrouw die trots op mij was. De vrouw die vertrouwen in me had. Die ook niet precies wist hoe het allemaal moest maar mij ergens in al die shit toch heeft meegegeven dat ik bijzonder ben.

Nu is ze van mij. Ik heb haar teruggevonden. Ik zie welke kleren ze draagt en ik zie haar gezicht als ik vertel wat ik de laatste weken heb bereikt. Af en toe hoor ik zelfs haar stem.

En ik deel haar wel, maar niet met hen. Heel lang heb ik gedacht alleen met hen te kunnen delen. En heel lang merk ik ook al dat dat niet kan. Waarmee ze ontkend voelde voor mij. Ze was alsof ze er nooit is geweest.

In totale euforie bel ik om me heen. Ik wil delen wat er allemaal gebeurt. Maar hoe veel mensen ik ook bel en hoe blij ze ook met me mee zijn, het lijkt niet voldoende. Totdat ik me realiseer dat ik het eigenlijk allemaal het liefst aan mijn moeder zou vertellen. En dat kan niet.

Me dat realiserend, en door toe te geven dat ik haar mis en dat niet te willen compenseren met telefoontjes naar mensen hopend dat ze me dat kunnen geven wat ik van haar zou willen, maakt dat ze meer bij me is dan ooit. Gewoon, omdat ze dan opeens weer ruimte krijgt in mijn leven.

10 Responses to “Moederdagen”

  1. esther Says:

    Wow, wat heb jij meegemaakt? Het klinkt als heel heftig.

  2. Polle Says:

    Wat krachtig en ontroerend geschreven Susan.

  3. karin Says:

    Ik zou zoveel willen vragen maar ik ben bang dat je het bij dit stukje houden wilt. Logisch ook …

  4. Annemieke Says:

    mooi stuk!
    helder, eerlijk en met mogelijkheden tot meer?
    veel liefs,
    A

  5. Lilimoen Says:

    Dit is met heel veel gevoel geschreven vind ik. Het zegt een heleboel. Ik probeer het te begrijpen. Lieve groeten, Lilimoen (je behoort niet tot de winnaars, maar toch krijg je er eentje: x … šŸ˜‰ )

  6. grace Says:

    dat de dood de enige zekerheid in het leven is, went slecht, ook bij mij. Mijn moeder leeft in mij voort en ik zal in mijn dochter voortleven. in die zin is ze voor mij en mijn dochter nooit doodgegaan. als ze de kleuterfase voorbij is zal ik haar mooie verhalen over oma vertellen. in mijn beleving is het hoogste wat je als vrouw kunt bereiken de oma titel. moeders gaan niet dood.

  7. mei Says:

    Suus, dit vraagt om een reactie!
    Kan toch bijna niet blijer voor je zijn.

  8. susandeverzameling Says:

    @ Lilimoen; thanx!
    @ Karin; ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je zou willen vragen, ik merk namelijk dat het stuk nogal verschillende reacties oproept… En wie weet beantwoord ik je vragen wel. Vragen helpen om te verhalen, en daar heb ik juist behoefte aan.

  9. Avondfluisteraar Says:

    Zeer herkenbaar

  10. Bar Says:

    vertel me, hoe ze was…….
    vertel me, hoe ze liep…..
    vertel me hoe ze je troostte………
    vertel het me of bel me……..

    na tien jaar ……… had ik opeens weer even het vertrouwde warme gevoel, in een flits seconde wilde ik je weer even bellen, zomaar. Maar het kan niet meer, nooit meer. Ik wil terug in de tijd, even maar , heel even naar toen, hoe het was en altijd is gebleven.

    naar aanleiding van jouw berichtje kwam dit alles zomaar even boven.
    mijn moeder is nu 10 jaar overleden………


Geef een reactie

