schoner licht / licht uit

februari 1, 2007

Vandaag ontving ik voor de tweede keer de oproep om vanavond tussen 19.55 en 20.00 de lichten te doven. Dit om de polititiek, de media en de burgers in het algemeen te laten weten dat het belangrijk is zorgvuldig met energie om te gaan.

So far so good, niks mis mee, en geen moeite.

Maar eigenlijk vind ik het onzin en irritant om zulke mails te ontvangen. Ik weet niet zo goed waarom, maar het komt me een beetje zinloos voor om tot zoiets op te roepen als er niet ook iets wezenlijk verandert. Mooi hoor die vijf minuutjes de lampen uit, maar wat daarna…

Doet iedereen daarna weer zijn/haar lampen aan en voelt zich goed omdat ‘ie heeft bijgedragen aan een minimale besparing en verder niets?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat men toch probeert om mensen bewuster te maken van hun energiegebruik, maar het voelt een beetje als moederdag en vaderdag; waarom alleen die dag laten weten aan je vader of moeder dat je hem/haar waardeert…?

11 Responses to “schoner licht / licht uit”

  1. florian Says:

    Het gaat niet echt om de besparing van 5 minuten licht uit, denk ik. Eerder om het zichtbaar maken, dat er belangstelling is voor een discussie over energiebronnen en klimaatverandering.

  2. Susan Says:

    @Florian; inderdaad. Ik hoop alleen dat men, en niet alleen de politiek, er meer mee doet dan vijf minuutjes…

  3. florian Says:

    Is toch meestal zo bij een protestactie: Als je met een spandoek door de binnenstad loopt worden ook niet minder bommen op ikrak gegooid. maar jij hebt a) het gevoel iets gedaan te hebben en je hebt (misschien met meerdere mensen samen) de buitenwereld (i.e. buurman, politicus, whatever) laten zien, hoe je over iets denkt.

    Bij deze “licht uit” protestactie heb ik gemengde gevoelens. Het zou heel grappig zijn, als er ineens de metropolen van de wereld voor vijf minuten donker waren. Aan de andere kant vind ik een protest, die je stiekum thuis kunt doen een beetje lam.

  4. Susan Says:

    @Florian; precies, het zou echt heel vet zijn als het zou lukken dat iedereen zijn licht uit doet!

  5. Minke Says:

    Als iedereen om 20:00 zijn/haar lampen weer aandoet, gaat het licht misschien voor de rest van de avond alsnog uit omdat de netwerkbeheerder de piek niet aankan. Alleen daarom doe ik al mee. Wordt het misschien toch nog langer donker in Europa.

  6. k. Says:

    bij mij was het zo: heb aan drie mensen het bericht verzonden. en wel alle kettingadressenshit eraf gehaald. want dan vind ik weer zo wat. heb mezelf de afgelopen dagen ingeprent: 5 voor 8. (n verder geen big deal, hoor). dus. wat gebeurt er vandaag? ri. belt mij op. ga ik mee naar ikea. het is plusminus half 6. we gaan. lopen in ikea. eten in ikea (ook weer een heel verhaal, andere keer, of beter, niet). lopen verder. komen iemand tegen (was eigenlijk vóór het eten, maar dat ter zijde). spelen (ri. vooral) in ikea. dan. denk ik: hoe laat is het eigenlijk. tegen 9.

    humpf.

    wat wel? lamp gekocht.
    lamp met naam ‘donker’.
    niet met opzet.
    en dus.

    heb ik “geprotesteerd”? good question.

    (lamp staat, moet nog 3 peertjes kopen, en weet niet zeker of ik em mooi vind)
    (maar dat ook weer ter zijde. ikea is raar ding. weet niet hoor.)

  7. k. Says:

    O nee, was “Dunker”. Beter.(Donkerder)

  8. Susan Says:

    Ik zat op de fiets tussen Hengelo en Enschede. Het was best donker, en mijn huis was dat sowieso want ik was er niet, maar van protesterend duister heb ik niets gemerkt… Benieuwd of er in de media nog aandacht aan besteed wordt.

  9. k. Says:

    ik dacht ook nog: ik ben niet thuis, dus het is donker (dus ik ‘doe mee’).
    hoorde vandaag dat er niet veel van te zien was (duh) in nederland.

    op de fiets;
    je was toch wel zonder licht he 😉


Geef een reactie

