geachte SP…

juli 25, 2006

Het verzoek;

Geachte SP,

Tot mijn grote verbazing constateerde ik eerder vorige week dat de SP begonnen is met een plakcampagne.

Op zich is er met campagne voeren niks mis, echter constateerde ik dat er in deze plakstrijd op een nogal respectloze manier met mijn werk is omgegaan aan de Laaressingel. In de tweede week van juli ben ik daar, zoals in de plaatselijke krant ook te lezen is geweest, bezig geweest met een project om de buurt leefbaarder te maken door het opschilderen van de dichtgetimmerde panden. Het beplakken van deze panelen met sp-posters, en daarmee het beplakken van mijn werk vind ik onaanvaardbaar en respectloos. Daarom wil ik u verzoeken deze pamfletten zo spoedig mogelijk te verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Susan Pinkster

De reactie;

Dag Mvr. Pinkster.

Hierbij reageer ik op uw e-mail aan onze SP afdeling.
De SP richt zich al jaren op huizen die in deze stad in grote hoeveelheden
worden gesloopt. Er komen veel te weinig betaalbare huurwoningen bij voor mensen
met een kleine portemonee.Posters met “SLOPEN IS BEZOPEN” en WAAROM WOONT HIER NIEMAND”
plakken wij regelmatig op huizen die gesloopt gaan worden. Wij willen hiermee aan de bewoners van Enschede duidelijk maken dat wij
tegen sloop en voor renovatie zijn.Een SP- poster op dergelijke panden is voor veel mensen dan ook geen verrassing meer.
Het is ons echter ontgaan (regio krant) dat het hier om een project gaat.U beschildert de panelen om de buurt leefbaarder te maken.
Prima.Wij willen mensen die al jaren op een goede, betaalbare woning zitten te wachten en mensen die van sloopwoning naar sloopwoning
worden gesleurd omdat er eigenlijk geen plaats voor ze is in onze stad,een hart onder de riem steken. Dat doen wij vaak via deze panelen.
U zegt in uw e-mail dat wij respectloos om zijn gegaan met uw werk. Dat was absoluut niet de bedoeling en is denken wij ook niet zo.
Wij hebben de posters netjes binnen het geschilderde raam boven in geplakt,zoals mensen hun verk. poster altijd voor hun raam hangen.
Hadden we geweten van uw project dan hadden we zeker toestemming gevraagd.
U vindt het onaanvaardbaar dat wij zomaar in uw werk hebben zitten plakken. Wij zijn het daar tot op zekere hoogte mee eens.
De posters zullen zo snel mogelijk worden verwijderd .

met vr. gr. SP-afdeling Enschede.

En aldus geschiedde;

aldus geschiedde

Advertenties

8 Responses to “geachte SP…”

  1. florian Says:

    “slopen is bezopen”?
    dus ze vinden jouw werk niet ver genoeg gaan?
    op de ene kant hebben ze wel gelijk, er word veel gesloopt en iedereen vraagt zich af waar de mensen die er woonden nu zullen gaan wonen. op de andere kant (en ik heb zelf in een huis op de papaverstraat gewoond) zijn de huizen op laares echt superslecht: het slecht geïsoleerd, het tocht, er zijn slakken, je hoort de buren heel goed etc.
    ik hoop dat de huizen, die nu gebouwt worden van iets hogere kwaliteit zijn!

  2. Susan Says:

    Ik vind het ook mooi dat de SP het belangrijk vind haar partijpunten te vertellen, terwijl die hier niet specifiek van toepassing zijn; het gaat hier slechts om campagnevoering…

  3. karlijn Says:

    goed dat ze het weggehaald hebben
    anders lijkt het net of jij voor de sp werkt.

  4. Minke Says:

    En wie komt nu de ramen lappen ???

  5. Petra Says:

    Wel netjes dat ze het weg hebben gehaald!

  6. lieve_vrouw Says:

    Ik ben er toch genuanceerder over gaan denken, toen ik net dit las. Geplukt van http://www.siebethissen.net/Interviews_en_Reviews/Interviews/2002_Wat_is_Culture_Jamming.htm

    L_V

    “Het is dezelfde vraag die ten grondslag ligt aan onze omgang met de digitale datastromen die het net doorkruisen. Een mooi voorbeeld biedt de battle tussen ‘de Koopgoot’ en de Hoogstraat in Rotterdam. Beide zijn delen van dezelfde straat, maar in ‘de Koopgoot’ vind je alleen ‘corporate graffiti’, terwijl de Hoogstraat gebukt gaat onder een overdaad aan posters, billboards, stikkers, graffiti, tags en flyers. ‘Corporate graffiti’ omvat louter beelden van en verwijzingen naar produkten, merken, bedrijfsnamen en adverteerders. Deze ‘corporate’ zone wordt van de andere afgeschermd door veiligheidspersoneel, bewakingscamera’s, film- en videoverboden, politieverordeningen en samenscholingsverboden. Voor andere aanbieders van informatie is deze ruimte afgesloten. In feite heerst in ‘de Koopgoot’ een beeldverbod. Loop je vijftig meter verder door, dan kom je in de Hoogstraat in een totaal andere wereld terecht: de wereld van de beeldcultuur. De uithangborden van winkels, de merken en logo’s verdrinken in een gigantische poel van beelden en tekens. Die overdaad is zó aanwezig, dat defecte lichtreclames of beschadigde logo’s al niet eens meer worden gerepareerd, omdat ze zich toch niet meer kunnen profileren temidden van die overdaad. Indien we een ‘goede’ openbare ruimte definiëren als een openbare ruimte die publiek domein is of kan worden, dan is – paradoxaal genoeg – de Hoogstraat een ‘goede’ openbare ruimte. Onder publiek domein verstaan we de mogelijkheid tot uitwisseling van verschillende maatschappelijke groepen, culturen, levensstijlen en ideeën. ‘De Koopgoot’ is monocultureel, gecreëerd voor fun-shoppers, voor één specifieke groep, en niet gerealiseerd als een plek waar verschillende maatschappelijke groepen en levensstijlen interesse voor elkaar kunnen opbrengen. De Hoogstraat daarentegen getuigt juist van die veelheid aan ideeën, mentaliteiten en groepen: de stikkers, tags en andere beelden die ze achterlaten bieden een treffende afspiegeling van de culturele diversiteit die de stad kenmerkt. Ook op het internet zie je dezelfde ‘corporate’ en ‘publieke’ zones naast en door elkaar bestaan”.

    – In je artikel over graffiti in Casco-Issues (#6, 2000) schrijf je: “Terwijl de openbare ruimte steeds verder wegnevelt, maken tags [en stickers] de straten steeds meer openbaar”. Doel je daarmee op de ontwikkelingen die je zojuist beschreef?

    “Jazeker. Het is een misvatting te veronderstellen dat openbare ruimte en publiek domein synoniemen zijn. Een ‘verloederde’ openbare ruimte kan publiek domein zijn; een met zorg en aandacht ontworpen openbare ruimte kan publiek domein in de weg staan. Maar openbare ruimte is niet louter een territoriaal of stedenbouwkundig concept, ook de ether of het internet kunnen openbare ruimte en publiek domein zijn. Ook etherfrequenties en webdomeinen worden geveild en verkocht. In principe is er geen onderscheid tussen reële en virtuele ruimtes. Internet is een digitale stad en de stad is een analoog web van netwerken. Daarom geloof ik ook niet in de belofte van de digitale democratie tegenover de ‘oude’ democratie, of in het geloof dat het net een grotere openbare veiligheid garandeert dan ‘de straat’ kan bieden. Wordt de stedelijke openbare ruimte veiliger, schoner en democratischer, dan zal dat ook zijn weerslag hebben op het net – en vice versa”.

    – Maar is er in die overdaad aan openbaarheid in al die reële en virtuele ruimtes nog wel sprake van communicatie?

    “Communicatie is vandaag een frauduleuze term, ontdaan van iedere betekenis, en we zouden heel terughoudend moeten zijn in het gebruiken van die term. We leven vandaag in een ‘Cummunicratie’. Communicatie gaat altijd over het zuiveren van de ruis uit boodschappen. Iedereen – kunstenaars, reclamebureau’s, marketeers, brandpickers – doet vandaag aan communicatie. Men wil iedere ruis tussen zender en ontvanger uitzuiveren, om direct tot een doelgroep, marktsegment of subcultuur te kunnen doordringen. Communicatie zegt iets over de totale economisering van de samenleving, over de Permanent Gemobiliseerde Consument. Maar het net en de stad zijn in feite grote kraakdozen, ruisbakken. Dat maakt de stad zo interessant: je boodschappen te filteren uit die ruis en zoeken naar mogelijkheden je boodschappen weer in die ruis te weven. Ruis is bovendien veel democratischer dan communicatie: het geeft mensen de mogelijkheid zélf codes te ontwerpen om die boodschappen te verzenden en te ontvangen die ze zelf willen. Complexiteit is daarom altijd democratischer dan versimpeling: hoe complexer een systeem, hoe meer mogelijkheden er zijn om op je eigen voorwaarden in te loggen en af te haken. Publiek domein is altijd complex: er is sprake van een veelheid waarin je je eigen spoor of rizoom kunt vinden en trekken. De huidige Communicratie staat de vorming van publiek domein hopeloos in de weg”.

  7. Susan Says:

    Goed, dit gelezen hebbend, wat is dan je gedachte?

  8. Staehl Says:

    Werken in de openbare ruimte heeft altijd als consequentie dat je eigen ‘kunstzinnige belangen’ botsen met die van andere ‘gebruikers’, in dit geval van de SP. Wanneer je inhaakt op een bestaande situatie (het in herinnering brengen van het leven dat in huizen plaats heeft gevonden dat nu gesloopt gaat worden), dan moet je er rekening mee houden dat andere mensen/instanties dat ook zullen doen (het in herinnering brengen van de wijze waarop in huishoudens actie posters voor de ramen worden gehangen). De SP heeft duidelijk respectvol geplakt, door in te haken op de huiskamer suggestie die jij met je schildering hebt aangebracht.

    Vraag 1: was het niet sterker geweest om bijvoorbeeld ook CDA of VVD posters bij te hangen, als reactie op de wijze waarop de SP jou werk ‘gebruikt’ voor eigen doeleinden, om zo opnieuw te zoeken naar de ‘dubbelzinnigheid’ die jij hoogstwaarschijnlijk met je werk wilt genereren? Dit ipv je verzoek aan de SP de schildering in diens oorspronkelijke staat terug te brengen?

    Vraag 2:
    Is het werken in de openbare ruimte niet juist interessant omdat je werk als platform fungeert waar mensen op allerlei wijzen op reageren en inhaken? Is het niet zo dat wanneer je dit ongewenst acht, je platform meer plek heeft in musea ed, waar het ‘beschermen’ van een kunstwerk gegarandeerd is?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: