Verder met de 30 mei tekst…

juni 3, 2006

In mijn proces van de afgelopen vier jaar ben ik lange tijd zoekende geweest naar een lijn, rode draad, uitgangspunt. Woorden die in mij opkomen zijn;

binnen

buiten

interactie

ruimte

normen en waarden

beleving

netwerk

maatschappij

wereld

leven

Steeds heb ik geprobeerd werk te maken waarbij ik iets kon geven. Een andere beleving zou kunnen oproepen of mensen te kunnen wijzen op dingen waar ogen voor gesloten worden.

Het laatste jaar was mijn leven/het leven het uitgangspunt. Anticiperen op dat wat is. gaten vullen en tegelijkertijd proberen de algemene gedigheid van de gaten te tonen met het werk dat ik maak.

Gaten vullen: zoals het gat dat geld heet of het gat eenzaamheid, maar ook het gat beleving (—> de grootsheid van)

Uitgaan van behoeften.

Mijn interesses liggn bij sociale structuren(een gebaar maken, zoals de honden), dingen die wel en niet mogen, het veraangenamen van momenten, bevreemden, opmerkzaam maken, confronteren

En altijd/meestal in relatie tot de andere mens.

Met mijn werk bevind ik me het liefst

Wat betreft werk. plaats ik dat het liefst onder het oog van iedereen. De aangewezen plek voor iedereen is de openbare ruimte.

Een vriend van mij zei vaak dat niemand op mij/mijn werk zat te wachten. Kunst is voorbehouden aan een soort elitair groepje mensen en onbegrijpelijk voor de normale burgerman. “Ok, dan zal het wel kunst zijn”

Maar! als je eigen leven je uitgangspunt is, waar start dan de regie?

Ten slotte ben ik Susan én kunstenaar En als kunstenaar maak je keuzes en beslissingen die anders kunnen zijn dan als je persoon.

Als kunstenaar maak je keuzes op beeldend vlak, uit conceptueel oogpunt, enz.

En het is hier waar ik zoekende ben. ik kan op basis van mijn leven werk maken. Maar op welk punt benader ik het dan als kunstenaar, neem er afstand van en kijk kritisch? Kan dat wel? Als het van zo dichtbij komt?

3 Responses to “Verder met de 30 mei tekst…”

  1. hommarus Says:

    ” DE HAPTISCHE RUIMTE”!!!!! Ik zien hem nergens vernoemd. Terwijl het inhoudelijk zo’n belangrijke drager van je werk is!

  2. Susan Says:

    Inderdaad, je hebt gelijk. Bedankt! Ook voor de quote van Ad Gerritsen trouwens.

  3. riet Says:

    Stom de tekst is uitgewist maar de reactie was ongeveer als volgt : Zie okk mijn reactie bij 3 juni gedachte. Niet iedereen reageert op een oproep aan iedereen ook al is het de openbare ruimte . Dus het blijft toch een selectie en een selectief groepje Maar is het niet een ander soort selectie proces. Je sluit geen mensen uit Je vraagt en roept mensen op me te doen aan een gesprek een gebeuren en samen iets dat open is en nooit af te laten gebeuren?? Je werk is werking te genereren Iets te laten gebeuren Jij neemt het iniatief.. riet


Geef een reactie

