Kikkerbelproject analyse

mei 22, 2006

Het werk van Knight raakt vele facetten van de openbare ruimte(lees publieke ruimte/samenleving) het dagelijks vervoer, de economie, de politiek en het milieu.

Het is niet alleen de Kikkerbel wat het werk is, daarvoor is het proces, het traject wat afgelegd wordt te belangrijk en te complex om weg te laten.

Ten eerste maakt hij geen werk dat statisch is maar zorgt hij door een gebruiksobject dat aan het verkeer deelneemt dat het werk zich verspreidt door Den Haag. Ook dat de geruilde Nederlandse bellen verscheept worden naar Cuba en daar gebruikt zullen worden verruimt het gebied dat het werk van Knight inneemt. Ook doet het appel op de beleving van de stadbewoners wanneer een bezitter van de kikkerbel zijn gekwaak laat horen. Maar niet alleen de beleving van de Haagse stadsbewoner is onderdeel van het werk, ook de beleving van de Cubaanse samenleving wanneer een Nederlandse tringeling te horen is in de straten van Havanna.

Hij weet in zijn kikkerbelproject zoveel verschillende mensen te mobiliseren; het publiek, de opdrachtgever, de producenten van de bel en de verantwoordelijke overheidsinstanties. Deze mobilisatie kan niet losgemaakt worden van het object en buiten beschouwing worden gelaten.

John Knights werk doet een beroep op verschillende facetten van de samenleving;

Allereerst betrekt hij het milieu in zijn project. Dit doet hij door gebruik te maken van het ecologisch systeem, milieubewustheid en recycling.

Ecologisch gezien doordat hij gebruik maakt van de kikker en de ooievaar, beiden schakels in dezelfde voedselketen. Tevens doordat deze beide diersoorten als bedreigde diersoorten worden aangemerkt. Daarnaast is de fiets een milieuvriendelijk vervoersmiddel.

Knight vond het ook belangrijk dat de bel technisch gezien zo milieuvriendelijk geproduceerd zou worden. Uitgangspunt voor het vervaardigen van de bellen was recycling. In eerste instantie wilde hij graag dat de bellenvervaardigd zouden worden van de achterkant van oude cola flessen. Na een aantal prototypes te hebben gemaakt bleek dit geen haalbaar idee maar werden de achterkanten wel als mal gebruikt om nieuwe beldoppen te gieten. Het idee van recycling komt ook terug in het hergebuik van de oude Nederlandse bellen door de export van de bellen naar Cuba.

Verder beweegt hij zich op economisch terrein door in te haken op de geldstroom, productinnovatie, marketing, distributie en export.

De manier om de bel te bemachtigen voor de Haagse bevolking is de eigen bel te ruilen voor de kikkerbel. Door deze inruilactie stelt hij indirect het prijsmechanisme in de kunsthandel aan de kaak. Ook geeft hij hiermee een alternatief voor de reguliere geldstroom. Wel geeft hij mensen die geen gebruikte bel hebben de mogelijkheid om voor de nieuwprijs van een bel een kikkerbel te kopen, om vervolgens dit geld meteen weer om te zetten in nieuwe vervaardiging van Kikkerbellen.

Door een nieuw soort bel te ontwerpen beweegt hij zich ook op het gebied van productinnovatie in een sector waar al decennia lang een standaard bel werd gemaakt. Vragen die hierbij aan de orde kwamen waren bijvoorbeeld; Is het toegestaan om een bel te maken die kwaakt in plaats van belt? En is een bel nog wel een bel als hij kwaakt? De regels voor wegverkeer zeggen hierover dat een bel hoorbaar moet zijn tot 25 meter. Belangrijk was dus of men de bel zou identificeren als bel.

Om de actie onder de aandacht te brengen van de fietsende Haagse bevolking, lanceerde Knight een grootscheepse reclamecampagne. Aan het stuur van fietsen in fietsenstallingen werd een flyer gehangen met de oproep ‘ruil je bel’ (zie flyer), Haagse bussen reden een maandlang rond met dezelfde oproep. Ook werden er wervende slogans geplaatst in de Posthoorn en werden er aankondigingen gedaan van de actie via de lokale radio

Stroom hcbk fungeerde als zenuwcentrum van het project;

Zij fungeerde als informatiepunt, reclame- en marketing bureau, en tevens als winkel en magazijn.

Op politiek gebied maakt hij gebruik van Den Haag als diplomatenstad. Vanwege het Amerikaanse embargo met Cuba was het niet mogelijk om de Nederlandse bellen via reguliere handelswegen naar Cuba te verschepen. Wetende dat dit de bedoeling was van het project, gaf de toenmalige Haagse wethouder van financiën, cultuur en mediabeleid het startsein voor het Kikkerbelproject en wisselde als eerste een oude fietsbel in. Uiteindelijk stemde de ambassadrice van Cuba toe haar medewerking te verlenen door de Nederlandse bellen per diplomatieke post naar Cuba te sturen. Hiermee werden directe hndelsverbanden tussen Nederland en Cuba vermeden.

Door het invoegen van het project in het verkeerssysteem omzeilde John Knight de opdracht van Stroom hcbk om een Haagse buitenwijk als projectlocatie te kiezen. Zijn fysieke locatie was overal waar de eigenaar van de kikkerbel heen fietste, heel Den Haag en verder, en ook buiten Nederland, in Cuba waar de ingeruilde fietsbellen terecht kwamen.

De fietser zowel in Nederland als in Cuba werd onderdeel van het werk

In dit werk is er sprake van een product, maar hoewel dit product de spil van het werk is, kan dit product op zichzelf niet de kunst genoemd worden, want daarmee zou afbreuk gedaan worden aan alle facetten in de samenleving die hij weet aan te raken en te mobiliseren.

Het lijkt er op dat alle lagen in het werk van te voren bedacht zijn. Desondanks hangt de uitvoering af van de context; de mensen die benaderd worden. Tevens worden alle betrokkenen onderdeel van het werk.

Uit het boek van Ina Boiten blijkt dat dit inderdaad het geval is. Zij schrijft;”Het toeval speelde een grote rol in het werk van John Knight. De kunstenaar had slechts enkele knooppunten op het af te leggen traject aangegeven; het concept van de bel, de reclamecampagne, distributie bij Stroom hcbk, verscheping naar Cuba en de distributie aldaar. Onvoorspelbaar was de feitelijke invulling daarvan. Dat hing af van welke mensen zich hoe en waar op het traject begaven.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: