“het leven bestaat niet”

september 12, 2005

Uit.

Er zit zoveel snelheid in het boek dat ik het in 1 dag heb uitgelezen; gisteren in de trein. De toon is ook heel licht terwijl de dingen die er in gebeuren dat niet zijn. Toen ik het uit had, had ik nog een uur treinen te gaan maar het was niet mogelijk om meteen in het volgende boek dat in mijn tas lag te wachten te beginnen want ondanks de lichtheid heeft het boek wel bezinking nodig.

“Het leven bestaat niet”, Hendrickje Spoor

In het boek een gedicht van H.Marsman:

Lex barbarorum

Geef mij een mes.
ik wil deze zwarte zieke plek
uit mijn lichaam wegsnijden.

ik heb mij langzaam recht overeind gezet.

ik heb gehoord, dat ik heb gezegd
in een huiverend, donker beven:
ik erken maar éen wet:
léven.

allen, die wegkwijnen aan een verdriet,
verraden het en dat wìl ik niet.

Plaats een reactie