wie zwijgt stemt toe?

mei 27, 2011

Misschien hebben sommige van u al gehoord dat er morgen een demonstratie is in Enschede van de NVU.

Sinds een paar weken staat er af en toe wat over in de krant en word ik door verschillende mensen via facebook en twitter opgeroepen en uitgenodigd mee te doen aan een tegendemonstratie. Om te laten zien dat we ons niet laten intimideren door deze demonstratie en de boodschap van de NVU.

En zolang als ik de berichten zie en de uitnodigingen krijg twijfel ik al. Ga ik erheen? Het is toch goed te laten zien dat er ook mensen zijn die het hier zeker niet mee eens zijn?

Maar ik merk dat ik wel degelijk geïntimideerd ben. Niet eens persé door de NVU en hun demonstratie.
Ik wil best laten weten dat ik het niet eens ben met wat de NVU verkondigt. Maar de adrenaline die er vrijwel zeker zal loskomen vanwege de twee partijen die tegenover elkaar staan, het politieapparaat dat aanwezig zal zijn en de mogelijke confrontatie, daar ben ik bang voor. Ik ben bang voor de heftigheid er van. En heb helemaal geen behoefte om aan deze confrontatie deel te nemen.
Ik ken mezelf en weet dat zo’n confrontatie me weken zal kosten om bij te komen. Een “cadeautje” overgehouden aan deze gebeurtenis. Ondanks dat ik dus zou willen opkomen voor mijn medemens kies ik hier voor mezelf.

Bovendien heb ik de indruk dat al die aandacht die de partij en hun demonstratie krijgt (en inderdaad, daar werk ik nu ook aan mee met dit log) juist het tegendeel bewerkstelligt dan men eigenlijk wil. In plaats van ze de mond te snoeren door te zwijgen en niet te luisteren gaan de tegenstanders van de demonstratie met potten, pannen en wat er maar geluid maakt proberen de demonstranten te overstemmen.

Daarnaast krijg ik het gevoel dat ik wel zou móeten deelnemen aan de tegendemonstratie omdat niets doen of wegblijven betekent dat het me niets kan schelen. Dat is dus niet zo, maar er lijkt geen middenweg in deze.

Het liefst zou ik de mensen van Enschede oproepen allemaal juist niet naar die demonstratie te gaan. Ik zou willen zorgen dat ze geen publiek hebben. Zorgen dat ze zelfs geen negatieve aandacht krijgen, want negatieve aandacht is tenslotte ook aandacht.

Dus uit zelfbehoud en omdat ik hun publiek niet wil zijn ga ik morgen iets anders doen.

5 Responses to “wie zwijgt stemt toe?”


  1. Voor mij zou er één reden zijn om niet naar zo’n bijeenkomst te gaan. Omdat de linkse autonomen vaak ook hun opwachting maken en die twee partijen (links en recht) als olie en vuur zijn. Dat wordt vrijwel zeker een gewelddadige confrontatie. Er zijn vast andere manieren om je tegen rechts-extremisme uit te spreken. Zoals via dit blog.

    Heftig hoor, die ervaring van een jaar geleden. Heb je er nog last van? Dan is misschien EMDR iets voor je.

  2. Jacobdus Says:

    Susan, je hebt helemaal gelijk.
    Lekker thuis, dan heel hard dit plaatje draaien:

  3. Silvia Says:

    Sterk punt. Zo had ik er nog niet over na gedacht. Daarnaast heftig om je ervaring uit 2004 te lezen. Ik zie je morgen, we gaan dan samen geen publiek zijn.

  4. @daphnedb Says:

    Ik doe het ook niet meer. Tien jaar terug dacht ik dat mijn enige verzet opdagen was. Net als jij denk ik nu: blijf weg. Maar aandacht schenken als tegengeluid is altijd goed.


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

