Save art?

mei 23, 2011

De afgelopen tien dagen waren twee van mijn werken te zien op de Twente Biënnale. Een goede expositie waar spannende dingen gebeurden op zowel regionaal, nationaal als internationaal niveau. En een expositie die zo’n 10.000 bezoekers heeft getrokken. Daarvan fluit ik even tussen mijn tanden. (10.000 mensen hebben dus mijn werk gezien, wow!)

Aan aandacht heeft de Twente Biënnale geen gebrek gehad. Ook de bezoekers hebben de expo goed kunnen vinden. Of er ook veel verkocht is daar heb ik geen zicht op, maar al met al mag ik met een aantal nieuwe leden van The Red Collectors absoluut niet klagen. En dat doe ik dus ook niet.

Er is echter 1 ding waarvan ik het gevoel heb dat het totaal de plank mis heeft geslagen. En dat zijn de stickers die ik werkelijk overal terug vond met daarop geschreven ‘save art!’

Op zich kan ik me best voorstellen dat de sticker slaat op het nieuwe cultuurbeleid; dat er subsidies wegvallen, dat sommige culturele instelling het bijzonder moeilijk gaan krijgen, etc.
Maar of je zelf je eigen boodschap hebt begrepen als je de stickers óók op kunstwerken gaat plakken, waag ik ten zeerste te betwijfelen.

Een aantal keren heb ik de stickers van mijn eigen werk afgehaald. Ook collega kunstenaars werden de dupe van deze actie. En nergens vind je de persoon of groep in kwestie die verantwoordelijk is voor de stickers. Jammer hoor. Wees dan een vent en neem verantwoordelijkheid voor je werk.

- overigens: mocht iemand licht op de zaak kunnen schijnen of betrokken zijn bij deze actie: ik hoor het graag! -

6 Responses to “Save art?”

  1. esther Says:

    Inderdaad, dat ongevraagd op kunstvoorwerpen plakken vind ik ook een beetje raar.. wat fijn dat je er bent, logsgewijs!


  2. Wat onfatsoenlijk dat men dat op je (en andermens) werk plakt! Er zijn toch meer dan genoeg lelijke palen, muren en schuttingen waar zo’n sticker op kan? Typisch gevalletje “activism, you’re doing it wrong!”.

  3. Niki Says:

    Ik klikte natuurlijk door naar je kunstwerken. Alleen al op een foto ziet de (vilten?) piano er prachtig uit!
    Wat een sufferds om hier een sticker op te plakken.

  4. Polle Says:

    Wat een respectloze stickeractie. Heel vreemd.
    (Maar wat een fijne zinnen.)

  5. Jacobdus Says:

    Wat ontzettend fijn dat zoveel mensen je werk gezien hebben.
    Volgende x wil ik er bij zijn.

  6. pinkkouw Says:

    Ik vind het redelijk asociaal dat je een sticker die je gemaakt hebt om de aandacht op het cultuurbeleid te vestigen op kunstwerken plakt die daar door verpest worden. Ik hoop dat je de stickers van je werk hebt kunnen halen zonder dat het er door beschadigd is.


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

